Het ligt aan mijn schoenen

De meer opmerkelijke uitspraken van leerling van de afgelopen jaren

Tijdens de instructie:

– Nieuwe leerling die bij andere rijschool reed en nu bij mij gaat rijden:
“Handig zeg, de pedalen zitten bij deze auto ook op dezelfde plaats”.

– Meest gehoorde uitspraak van dames die tijdens de les slecht presteren:
“Het ligt ook aan mijn schoenen.”

– Meest gehoorde uitspraak van heren die tijdens de les slecht presteren:
“Ik ben nog zo moe.”

– Meest arrogante leerling: “Jij bent mijn beperkende factor. Ik rijd zonder jou veel beter!”
(Tuttebel: dat was op het examen niet te merken. Maar ook daar beperkte de examinator haar …)

– Lief dom meisje:
“Om te onthouden welke kant ik de rotonde op moet rijden, kijk ik altijd naar de pijlen op het bord”

– Nog opmerkelijker:
“Als ik harder wil rijden, moet ik dan de rem gebruiken?”

– Dombo!
“De trein gaat toch voor he? Hij komt toch van rechts?”
Ja hoor en nu maar door rijden als hij van links komt dus?

Op de autosnelweg staat het vrijwel vast. De rijstrooksignalering staat op 50.
“Waarom rijden ze niet door? Je mag hier toch 50?”

Nadat ik een kwartier heb gewacht pal voor de deur en ook al heb gebeld zowel aan de deur als via de gsm, heb ik mijn taak wel gedaan en rijd weg. Even later wordt er gebeld. “Ja, ik was er wel, maar boven en de gsm ligt beneden en de deurbel doet het niet.” Kunnen jullie dan niet de moeite nemen uit het raam te kijken als het je lestijd is?

Ik legde het verschil uit in zicht tussen de binnenspiegel en de buitenspiegel. Vraagt de leerling: “welke van de spiegels is de binnenspiegel?”
Ja, was ik dus vergeten uit te leggen: de binnenspiegel zit aan de binnenkant van de auto!
Waar zou de buitenspiegel eigenlijk zitten?

Een van mijn leerlingen heeft 7 zintuigen en neemt volgens eigen zeggen voornamelijk waar met zijn hersenen. Sinds die tijd heb ik ook een extra zintuig: ik haal die dombo’s er steeds beter uit!
Het zijn vaak HBO-ers met weinig interesse voor hun omgeving.

Instructeur vraagt onder de motorkap naar wat eenvoudige zaken zoals waarvoor de accu dient in de auto.
“Daar rijdt ‘ie op” zegt de leerling en ik vraag dus “waarom tank ik dan diesel?” De leerling: “Geen flauw idee!”

Instructeur vraagt waarom de banden op de juiste spanning moeten staan en de leerling zegt: “Anders moet je het gaspedaal te ver intrappen.” Nou ja zeg … die spanning is dan wel errug laag …

Tijdens het examen:

“Ik zag door de zon het licht van het verkeerslicht niet. Was het groen of rood. Toen ben ik maar doorgereden.”

“Dus als die auto niet van rechts was gekomen was ik wel geslaagd. Ook flauw dat ik dus nu door die ander zak. Onterecht hoor.”

Sommige leerlingen luisteren niet of horen alleen het laatste:
De examinator legt uit dat de kandidaat gezakt is omdat hij 2 keer geen voorrang heeft gegeven en door rood is gereden. Tevens geeft hij aan dat bij het wegrijden richting aan gegeven dient te worden. Reactie leerling:
“Dus ik ben alleen gezakt omdat ik geen richting aan gaf?”

De examinator grijpt in als de leerling probeert in te voegen met een hoge snelheid terwijl op de autosnelweg al het verkeer vast staat. De examinator geeft hierbij aan dat de snelheid aangepast dient te worden aan de omstandigheden. Reactie leerling:
“Ik moet altijd met een zo hoog mogelijke snelheid invoegen van mijn instructeur”